Friday 20 July 2018

5 Tip Asas Pemanduan Selamat






SEBENARNYA pemanduan selamat merangkumi pelbagai aspek. Selain kenderaan dipandu sebagai fokus utama, terdapat aspek lain yang kadangkala dianggap remeh, tetapi sebenarnya besar impak dalam memastikan perjalanan selamat sampai ke destinasi.
Tip ini nampak mudah, tetapi memang cukup berguna. Kebetulan pula Ramadan akan berakhir dan kita bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri. Ramai yang akan memandu jauh bukan? Tapi janganlah ikut tip di bawah ini untuk musim perayaan sahaja. Amalkannya pada bila-bila masa. Tabiat mengambil berat tentang kenderaan dan sentiasa peka dalam pemanduan mampu mengelakkan kemalangan. Barulah pandu cermat, jiwa selamat.

1. REHAT SECUKUPNYA



Rasa mengantuk selepas makan, terutama hidangan berat adalah perkara biasa. Lebih-lebih lagi selepas berbuka puasa. Perut kenyang, mata pun makin berat. Apa yang penting, badan harus dapat rehat mencukupi.
Jika tidak mampu memandu sebab mengantuk atau keletihan, jangan paksa diri. Bahaya! Rancang perjalanan dengan teratur. Sebaiknya  mulakan perjalanan apabila tubuh segar dan bersedia memandu.

2. BERGILIR MEMANDU



Jika perlu melakukan perjalanan jauh, seeloknya ada pemandu kedua atau istilah lain, co-driver  yang akan dapat menggantikan tempat anda memandu. Sekurang-kurangnya anda dapat berehat atau tidur sejenak.
Tetapi kalau terpaksa memandu sendirian, pasangkan muzik dan buka sedikit tingkap untuk membolehkan udara masuk ke dalam kereta.

3. DAPATKAN MAKLUMAT PERJALANAN



Gunakan kemudahan teknologi sebaiknya. Dapatkan maklumat terkini tentang keadaan lalu lintas semasa daripada radio atau peranti aplikasi mudah alih.
Sekarang sudah banyak syarikat konsesi lebuh raya menyediakan maklumat terkini lalu lintas melalui laman web, Twitter dan aplikasi tertentu. Aplikasi seperti Waze juga dapat memberikan maklumat secara langsung mengenai lalu lintas.

4. PERIKSA TAYAR



Pastikan tayar kenderaan berada dalam keadaan baik. Jangan dilupakan tayar ganti. Pastikan juga dalam keadaan terbaik untuk digunakan sekiranya kecemasan.
Tip terbaik, isi angin pada malam dan periksa suhu apabila tayar mula sejuk. Jika perlu mengisi angin atau tekanan tayar ketika tayar masih panas, sila pastikan anda menambah sekurang-kurangnya 5 psi bagi setiap cadangan mengenai tekanan tayar yang diberikan.

5. SENGGARA KENDERAAN




Subjek paling penting, kenderaan. Sila periksa minyak brek, klac (untuk kereta manual), penyaman udara, radiator dan pengelap cermin berada dalam keadaan terbaik. Kalau tidak mahir, boleh minta bantuan mekanik di bengkel untuk melakukan pemeriksaan penyeluruh ke atas kenderaan anda. 
Jangan tunggu saat akhir menghantar kenderaan diselenggara bagi mengelakkan sebarang kesulitan atau kemungkinan kenderaan anda tidak dapat diservis dalam tempoh sepatutnya. Ada pula yang tidak balik raya nanti. 
Keselamatan haruslah diutamakan ketika pemanduan, tambahan lagi jika perjalanan jauh. Semoga tip diberikan ini dapat membantu anda balik kampung dengan selamat.


Kredit : https://pandulaju.com.my/5-tip-mudah-pemanduan-selamat/







No comments:

Post a Comment

15 Makanan Sedap Kedah 2019 Bagi anda yang ingin berkunjung ke Kedah, pastikan anda memasukkan 15 lokasi yang kami senaraikan untuk menja...